Az Ok-Okozati láncszemek: 2. Késztetések

 <span class="premium">Prémium</span> <span style="color:red"><b>2. </b></span> Az Ok-Okozati láncszemek: 2. Késztetések
Prémium Az Ok-Okozati láncszemek: 2. Késztetések
PRÉMIUM TARTALOM
A buddhizmus azt tanítja, hogy minden összetett dolog létrejötte, jelenben való léte és elmúlása okok és feltételek függvénye. Ha a valóságnak megfelelően látjuk, hogyan semmisülnek meg a dolgok függésben, nem hihetünk a dolgok önálló létezésében (egy szubsztanciálisan létező dolog nem semmisülhet meg).

Ha belátjuk, hogy kölcsönös függésben hogyan keletkeznek a dolgok, akkor nem hihetünk a nemlétezésben sem (mert mégiscsak keletkeznek a dolgok, csak függésben.) Nem eshetünk nihilista  szemléletbe, nem mondhatjuk, hogy a dolgok egyáltalán nem léteznek. Ezt a két végletet kell megérteni ahhoz, hogy megérthessük a középutat. A Függő Keletkezés (Pratītya-samutpāda) alap doktrínája az, hogy minden létező dolog és jelenség egy összefüggő rendszer része, amelyben minden egyes elem és esemény egymással kölcsönhatásban van. Ennek eredményeként semmi nem jön létre önmagában vagy függetlenül, hanem minden dolog és esemény az előző elemek és körülmények következményeként alakul ki. Ez a tanítás segít megérteni, hogy semmi nem marad változatlanul vagy állandó, és minden függ más dolgoktól és eseményektől. Emiatt az emberi szenvedés és boldogság is ennek a függő keletkezésnek az eredménye, hiszen minden cselekedetünk és gondolatunk következményekkel jár, és ezek hatással vannak az életünk minden területére. Ezen tanítás alapján a buddhizmus arra ösztönöz, hogy figyelme...