Négy Nemes Igazság: A Tan kerekét forgásba hozó Tanítóbeszéd

Négy Nemes Igazság: A Tan kerekét forgásba hozó Tanítóbeszéd

A Dhammacsakkappavattana-szutta (A Dharma kerekének forgásba hozása vagy A Tan kerekét forgásba hozó tanítóbeszéd), Buddha első tanítása a megvilágosodása után. A szutta szerint Buddha a Nerandzsara-folyó mellett álló bódhifa alatt ülve, meditálás közben érte el a megvilágosodást. Ezt követően 49 napot elmélyülésben töltött, majd elutazott Szárnáthba, Váránaszi közelébe.

Ebben a városban találkozott korábbi aszkéta gyakorlótársaival, akikkel korábban hat évig együtt gyakorolt. Az aszkéták eleinte kétkedve fogadták Buddhát, mivel azt gondolták, hogy feladta az igazság keresését és az aszkéta gyakorlatokat. De amint meglátták Buddha kisugárzását megkérték, hogy tanítsa meg nekik, amit megtapasztalt és megértett. Ekkor adta Buddha azt a tanítást, amelyet később a Dhammacsakkappavattana-szuttába lejegyeztek. Buddha már megvilágosodása előtt kezdte felismerni, hogy a szigorú aszketizmus semmiképpen sem vezet a megvilágosodás állapotához, így felhagyott annak gyakorlásával.

A középút

Az öt aszkéta hátrahagyta a világi életet és szigorú aszkéta gyakorlatokat folytatott éveken át, hogy magasabb spirituális szintet érjenek el és megértsék a végső igazságot. Buddha emiatt az ő szellemi állapotuknak megfelelő igazsággal kezdte a tanítást. Megerősítette őket abban, hogy a
– világi örömök hajszolása nem vezet igazi szabadsághoz,
– a szigorú aszkézis általi érzéki örömök teljes megtagadása sem vezet el a végső igazsághoz.
Ezután Buddha elmagyarázta, hogy a megvilágosodás csak a középút gyakorlásával érhető el, a szélsőséges életimádat és önmegtagadás között. Elmondta, hogy a “középút” a nemes nyolcrétű ösvény — helyes nézet, helyes szándék, helyes beszéd, helyes cselekedet, helyes életmód, helyes erőfeszítés, helyes tudatosság és helyes koncentráció.

A négy nemes igazság

A nemes nyolcrétű ösvény általi középút bemutatása után Buddha megosztotta a tanítványokkal a négy nemes igazságot, hogy létezik a szenvedés, a szenvedésnek van oka, a szenvedést meg lehet szüntetni és létezik a megszüntetéshez vezető út.

A buddhizmus théraváda iskolája e szuttát tekinti a Buddha tanítása lényegének. Ez az egy szutta mindazt tartalmazza, ami a Dhamma megértéséhez és a megvilágosodáshoz szükséges.

A négy nemes igazság pedig a következő:
– van szenvedés,
– a szenvedésnek van oka vagy eredete,
– a szenvedésnek véget lehet vetni, és a
– szenvedésből van kivezető út, a nyolcrétű ösvény.

Mindegyik igazságot három nézőpontból lehet szemlélni, ez összesen tizenkét belátáshoz vezet. A théraváda iskola szerint az arahant, a tökéletes, olyan személy, aki megértette a négy igazságot, és azok három három nézőpontját és tizenkét belátását. Igazság alatt elsősorban a négy nemes igazságról szóló tanítást értjük.

Mennyire tetszett ez a bejegyzés?

Értékeléshez kattints egy csillagra!

Átlagos értékelés 4.5 / 5. Szavazatok: 2

Eddig nincs szavazat! Légy Te az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Küldd el levélben