Négy Nemes Igazság: 3. A Szenvedés megszüntethető

Négy Nemes Igazság: 3. A Szenvedés megszüntethető

Buddha harmadik nemes igazságának leglényegesebb mondanivalója a: “A szenvedésből van kivezető út“.

A szenvedés, a dukkha megszüntethető. A dukkha, a szenvedés felismerhető és megszüntethető. A káprázatokat el kell engedni.
Ha észrevesszük és felismerjük a vágy megjelenését, belátásunkkal azt is észre kell vennünk, hogy a vágyhoz való kötődés szenvedéssel jár. Ezt egy belátási folyamat előzi meg, be kell látnunk. A belátáshoz elmélkedésre van szükség. A vágyak elengedésével a szenvedés forrása kialszik. Ha szemlélődünk ezen igazságok felett, belátásra fogunk jutni. Szemlélődünk, mérlegelünk, megfontolunk, és belátásra jutunk.

A szenvedésből a kivezető út csak egy bizonyos tudatállapottal érhető el. Ez a tudatállapot képes az önreflexióra. Mit tapasztalsz amikor egy vágyhoz kötődsz? Fontos megjegyezni, hogy nem egy vágy beteljesedéséről van szó, hanem magáról a vágyról. Vágyom egy pohár vízre, mert nyár van és forróság, és nincs semmi folyadék a közelemben. Vágyom rá és szenvedek.

Milyen érzés egy ilyen vágyhoz kötődni? De hozhatunk példát nem konkrét természeti szenvedéssel (szomj) járó vágyakról is. Nagyon hiányzik a párom, mert már hetek óta nem találkoztunk. Vágyom a közelségére, vágyom rá, hogy itt legyen. Hiányát szenvedésként élem meg, mert nincs a közelemben, nem tudom megérinteni. Kellemes érzéssel töltheti el a tudatomat, ha a személyére, testére gondolok, de szenvedés, mert nem érem el és a tényleges hiányát tapasztalom. Ezek természetesen csak példák.

Ha azt érzed, hogy a vágyaidhoz való kötődés és ragaszkodás számodra felszabadító és boldogító, akkor kötődj hozzájuk bátran. Ha azt látod, hogy életed eseményeihez, ideáihoz, félelmeihez, anyagi dolgaihoz, viselkedési formáihoz a kötődés és ragaszkodás jó érzéssel tölt el, akkor élj vele.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ami keletkezik, az el is fog múlni. Ami létrejön, az megszűnik. Lehet, hogy nem azonnal, nem holnap, de meg fog szűnni. Az érzékszervi örömök utáni vágyakhoz kötődünk és ragaszkodunk. Az érzékszervi örömök mulandó örömök. Elmúlnak. A látás, hallás, tapintás, ízlelés, gondolkodás által kiváltott érzetek mulandók, elmúlásra vannak ítélve. Abban a reményben kötődünk ezekhez az érzetekhez, hogy majd ezek tényleg boldoggá tesznem bennünket, és sokáig velünk maradnak vagy legalább is időnként visszatérnek, és megint boldogok leszünk.

Buddha szerint ezt az igazságot “itt és most” felismerhetjük. Ehhez a felismeréshez nem kell különös képesség, ezt egyszerű belátással fel lehet ismerni. Van a szenvedésből kivezető út, ez pedig a nyolcrétű ösvény, az atthangika-magga.

Sokszor az a vád éri a buddhizmust, hogy pesszimista. Nem, nem pesszimista, realista. Azt vizsgálja ami van, ami megjelenik, ami tapasztalható. Persze, mindenkinek jogában áll arról álmodozni és ábrándozni, amihez kedve van.

Emlékeztető:

A négy nemes igazság:
– van szenvedés,
– a szenvedésnek van oka vagy eredete,
– a szenvedésnek véget lehet vetni,
– szenvedésből van kivezető út, a nyolcrétű ösvény.

Mennyire tetszett ez a bejegyzés?

Értékeléshez kattints egy csillagra!

Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok: 2

Eddig nincs szavazat! Légy Te az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Küldd el levélben