Elme Detox (az Elme méregtelenítése)
A buddhizmus szerint a szenvedés alapvető oka a tudatlanság, a valóságról alkotott téves nézetünk. Buddha azt tanította, hogy minden mulandó. Ez egy másik módja annak, hogy elmondhassuk, hogy minden meghal. De ragaszkodunk ahhoz a hithez, vagy legalábbis a reményhez, hogy valami bennünk nem fog meghalni, valami maradandó a lényegünkben, amit léleknek, atmannak, egonak vagy csak „én”-nek nevezünk.
Ennek a nem létező „én” rabszolgái vagyunk. A három méregen keresztül próbáljuk megőrizni, védeni és tetszeni önmagunknak. Olyan dolgokat akarunk, amelyek jók hozzá. Ezt hívják ragaszkodásnak, szenvedélynek vagy vágynak. Elutasítjuk a számára rossz dolgokat. Ezt nevezik idegenkedésnek, agressziónak vagy haragnak. És a dolgok, amelyeknek nincs semmilyen hatással ránk, nem érdekelnek minket. Ezt hívják közömbösségnek vagy tudatlanságnak (más értelemben, mint az egész problémát okozó alapvető tudatlanság).
A mérgeket három állat szimbolizálja: kakas (akarom – ragaszkodás), kígyó (nem akarom – harag) és disznó (nem hat rám – nem érdekel). Ezek áttétet képeznek az úgynevezett nyolc világi aggodalmakra, amelyek szerint felosztjuk a világot arra, hogy mi jó nekünk és mi nem. Hagyományosan ezeket négy párként írják le – boldogság és szenvedés, hírnév és jelentéktelenség, dicséret és hibáztatás, nyereség és veszteség –, de valójában a világi aggodalmak végtelenek, mert az ego mindent így oszt fel.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy szenvedést keresünk, vagy hogy bármi baj lenne a boldogsággal vagy az élvezettel. A probléma az, hogy alapvető énközpontú orientációnk és az általa okozott mérgek és szenvedés rabjai vagyunk.
Milyen érzés méregteleníteni elménket az egotól és e három méregtől? Már tudjuk.
Gondolj valakire, akit feltétel nélkül szeretsz. Valaki, akinek a szenvedését szívesen vállalná, akinek minden boldogságát odaadná. A tiszta önzetlenség pillanatában szeretetet és bölcsességet érzel, és megszabadulsz a mérgektől. Úgy érzed, az akarsz lenni. Úgy érzed, az vagy, aki valójában vagy. Ez.